Problemstilling.
Problemstilling.
Jeg oplever at mine elever går tidligt om fredagen. Fredag
er kort dag, 8-11.30, dvs. eleverne får ikke så mange fraværstimer, når de
bliver væk. Samtidigt med det, er jeg i tvivl om, hvor meget eleverne lærer og
får ud af min undervisning, i løbet af ugen.
Evt. løsning.
Med et ugentligt spil f.eks. Socrative eller Kahoot, hvor
jeg stiller blandede spørgsmål angående ugens opgaver, vil jeg om fredagene
holde ”Lækker fredag”, hvor dagen vil starte med spil, hvorefter eleverne sammen,
peer 2 peer, vil gennemgå og diskutere hinandens svar. Dette vil styrke
elevernes forståelse og viden. Når spillet og diskussionen er færdig, vil
eleverne kunne arbejde på egne små projekter eller de opgaver hvor de er bagud.
Spil.
Spil kan bruges som et evalueringsværktøj, hvor man i svarene
summativt kan vurdere hele klassens styrker, svagheder og hvor man skal lægge
fokus i den kommende uge. Man kan også kigge på hver enkelt elev og derfor formativt
vurdere eleven, for på den måde differentiere undervisningen.
Socrative er et spil hvor man i eget tempo kan besvare
x-antal spørgsmål handler ikke om at være først færdig. Kahoot er konkurrencepræget,
hvor man skal være hurtig til at læse og hurtig på knapperne. Dette kan være
problematisk, da svage elever ikke kan følge med og på den måde ikke får
succesoplevelser. Dette kan resultere i at de svage elever ikke møder op til
undervisningen, hvilket jo er formålet, da det er her problemet ligger til at
begynde med.
Kommentarer
Send en kommentar