Synopsis Modulopgave 4
Synopsis
Modulopgave 4
Problemstilling
Jeg oplever, at mine elever fra
snedkernes grundforløb 2 har tendens til ikke at møde op om fredagen. Fredag er
kort dag, 8-11.30, så eleverne ikke får så mange fraværstimer, når de bliver
væk. Desuden har jeg en faglig interesse i at undersøge, hvor meget eleverne
lærer og får ud af min undervisning. Jeg er derfor interesseret i at finde ud
af, hvordan jeg på en subtil måde kan få eleverne til at møde op, hvor jeg
samtidig kan få et indblik i, hvad de har fået ud af ugens undervisning.
Min løsning er, at jeg om fredagene
vil holde eksempelvis ”Lækker fredag”, hvor jeg om morgenen starter med et spil
eller en leg for at gøre dagen mere attraktiv og samtidig skabe et fælles
læringsrum for eleverne. Jeg vil bruge evalueringsredskabet Socrative, der er
et online test- og quizværktøj, hvor læreren kan teste og quizze med de
studerende.
Det er min overbevisning, at jeg,
ved at indsamle de spørgsmål eleverne stiller til ugens opgaver og indsætte dem
i Socrative, kan motivere eleverne til at møde op om fredagen, og samtidig
udfordre deres viden ved hjælp af leg. På den måde kan jeg differentiere min
undervisning, da det giver både en summativ og en formativ evaluering af
eleverne, så både de fagligt svage og stærke elever kan være med. Derudover vil
det skabe inddragelse af de studerende, ligesom det giver mulighed for, at jeg
kan evaluere min egen undervisning ift. hvad de kan svare på.
Læringsteori
Det er nærliggende at være
inspireret af Etienne Wenger og hans teori om praksisfælleskab sammen med Knud
Illeris og hans læringstrekant, der fokuserer på motivation/drivkraft, indhold
og især her samspil. (En social teori om læring), (Læring)
Wenger fokuserer på, at man skaber
læring igennem sociale praksisfællesskaber som f.eks. arbejdsgrupper. I sin
sociale teori om læring fremhæver han disse fire komponenter: mening, praksis,
fællesskab og identitet. Brugen af Socrative skal være en praksis, hvor de
studerende i fællesskab kan være medskabere af undervisningen, fordi de
inkluderes i hvilke spørgsmål, der skal stilles. Denne medskabelse skal hjælpe
de studerende med at se meningen med de spørgsmål og opgaver, der har været
igennem ugen. De vil om fredagen kunne se det i et andet lys, da de er nået
længere i de forskellige processer.
Didaktisk model
Jeg vil med den e-didaktiske
overvejelsesmodel (E-videncenter) placere mig i den socialkonstruktivistiske
tilgang for at skabe rammerne om undervisningen. Læringen sker gennem
deltagelse i praksisfælleskaber og understøtter individet gennem kollaborativ
læring og peer2peer. Kollaborativ læring er en læringsform, hvor eleverne
sammen lærer i fællesskab. Læringen ses som en fælles videnskonstruktion, der
foregår i et socialt forankrede miljø f.eks. klasselokalet, hvor der er fælles
vidensdeling og refleksion. Peer2peer er når eleverne vidensdeler og underviser
hinanden, de diskuterer og reflekterer over de emner, de bliver stillet. Det er
også en god samarbejdsøvelse, der styrker fællesskabet og deres sociale
kompetencer.
Teknologier
• Socrative
Kommentarer
Send en kommentar