https://www.eva.dk/ungdomsuddannelse/4-maader-differentiere-undervisning-it
Hvordan kan man som underviser
engagere så mange elever som muligt i undervisningen? En række erhvervsskoler
rundt om i landet har brugt it til at tilgodese elevernes forskelligheder. Her
får du fire bud på, hvordan digitale redskaber kan differentiere
undervisningen.
Mange lærere kender
oplevelsen af, at nogle elever har svært ved at følge med og være en del af
undervisningen. Omvendt kan andre elever virke, som om de keder sig i timerne.
En række lærere på danske erhvervsskoler fra Lolland-Falster til
Nordvestjylland tog udfordringen op og kastede sig ud i et forsøg med at bruge
digitale redskaber til at differentiere undervisningen.
Ud fra deres
erfaringer har vi samlet fire forslag til, hvordan du som lærer eller
pædagogisk leder kan bruge forløb med videoer, billeder og platforme til at
give eleverne plads til at arbejde på hver deres faglige niveau og i eget tempo
i undervisningen.
1. Flipped
learning aktiverer eleverne i
timen
Ved traditionel
tavleundervisning holder læreren oplæg for eleverne, der herefter laver deres o
<pgaver eller
får hjemmearbejde for. Den situation vender undervisningsformen flipped
learning på hovedet.
Her ser eleverne
hjemmefra en video-podcast, som formidler det materiale, de skal arbejde med.
Hver elev kan se videoen i sit eget tempo. I undervisningen arbejder eleverne
alene eller i grupper med stoffet fra videoen de løser opgaver og får med det
samme feedback fra læreren.
Lærerens rolle
og forberedelse: Først og
fremmest skal læreren afgøre, om han eller hun selv vil skrive manus til og
indtale videoerne eller vil starte med at bruge de læringsfilm, man kan finde
gratis online. Læreren har ansvaret for at skabe en video, der fagligt er let
at afkode for eleverne, når de sidder hjemme.
Det viste
erfaringerne fra EUC Nordvest: Forsøget viste, at det er en god ide hvis læreren laver en opsummering af
videoens indhold ved timens start og gennemgår elevernes? opgaver ved
afslutningen. De videoer, læreren selv skal producere, kræver typisk to en halv
time og blev bedst, når to lærere arbejdede sammen om det.
2. En digital
læringsplatform giver eleverne
kontrol over egen læring
Det er forskelligt,
hvor meget elever får ud af tavleundervisning. For at undgå, at elever falder
fra ved lærerens oplæg og tilgodese elever med forskellige faglige
forudsætninger kan læreren bruge et digitalt undervisningsforløb. Her
struktureres både links til tekster og opgaver på en digital platform. Eleverne
vælger selv, hvilket niveau, de vil løse opgaverne på. På den måde får de også
overblik over fremdriften i deres læring.
Lærerens rolle
og forberedelse: Læreren kan
bruge sin tid i timen på at hjælpe eleverne individuelt. Det vil sige, at i
stedet for at give alle klassens elever den samme undervisning foran tavlen kan
læreren hjælpe med opgaverne ud fra elevernes individuelle faglighed. Læreren
kan desuden overveje at samarbejde med kolleger om at skabe tværfaglige opgaver
til de digitale forløb.
Det viste
erfaringerne fra CELF og SOSU STV: En udfordring ved det digitale forløb er, at nogle elever kan gemme
sig bag skærmen. En lærer valgte derfor at mødes med eleverne fem minutter ved
timens begyndelse og afslutning. Det styrkede relationen til eleverne og gav
læreren indblik i, hvad de reelt fik ud af de digitale opgaver.
3. Videofeedback styrker elevernes motivation
Lærere oplever ofte,
at de bruger meget tid på at give eleverne feedback, men eleverne oplever ikke
altid i samme grad, at de får feedback. For at give eleverne mere ud af hver
feedback-sektion kan den gives via video. Pointen er, at læreren læser og
retter elevens aflevering og optager gennemgangen på video, så eleven f.eks.
kan lytte til lærerens feedback flere gange og tage noter undervejs.
Lærerens rolle
og forberedelse: Læreren har
ansvaret for at skabe en video, der bedst muligt formidler og understøtte den
feedback, eleverne skal modtage. Det er en god ide at prøve sig lidt frem og
afprøve, hvordan videoen både bliver personlig og lærerig for eleverne.
Det viste
erfaringerne fra SOSU Syd: Først
og fremmest skal eleverne både kunne se læreren og det dokument, der bliver
gennemgået. Videofeedback skal være tilgængelig umiddelbart efter
undervisningens afslutning, og optageværktøjet skal derfor være let at bruge.
4.
Billeddokumentation kobler
skolen og praktikstedet sammen
For at forbinde de
praktiske opgaver på skolen med afleveringer og som modspil til skriftlighed
kan eleverne aflevere billeder af deres arbejde i f.eks. køkkenet eller på
værkstedet. Læreren ser og vurderer elevernes arbejde ud fra billederne, og
billederne kan siden bruges både i den praktiske og teoretiske undervisning og
f.eks. til gennemgang ved midtvejssamtaler.
Lærerens rolle
og forberedelse: Billederne
giver læreren mulighed for at give individuel feedback og for at motivere
eleverne med konkrete henvisninger til deres arbejde, ligesom det gør det
muligt for eleverne at følge deres progression i løbet af uddannelsen.
Det viste
erfaringer fra Kold College: Brug
af billeddokumentation forbinder elevernes læring på skolen og praktikstedet,
fordi både lærer og praktikvejleder kan få indblik i elevernes skolegang og
øvelser via billederne. Det er dog tidskrævende for læreren at gennemgå
billederne.
Kommentarer
Send en kommentar