I denne model er målene ikke faste, da undervisning i højere grad tager udgangspunkt i elevernes forudsætninger. Dette gælder ikke kun for de faglige, men også de følelsesmæssige, sociale, kulturelle, psykologiske og fysiske forudsætninger. Der tages udgangspunkt i eleven som en helhed. Relationsmodellen har seks punkter: læringsforudsætninger, rammefaktorer, mål, indhold, læreprocessen og vurdering. Elementerne har en betydning for, hvordan undervisningen kan tilrettelægges, men der er ikke krav om at alle skal være i spil på samtidigt. Nogle kan være mere overordnede som f.eks. det, de skal kunne til eksamen, altså målene fra bekendtgørelsen. Det er symptomatisk for eleverne at de, har forskellige forudsætninger for at nå deres mål. Som Ralking, Tylén og Yde skriver, er elevens forudsætninger for at nå et rimeligt udbytte af undervisningen både afhængige af hans evner og af den påvirkning (undervisning), han bliver udsat for. For at kunne arbejde med undervisningsdifferentierin
Kommentarer
Send en kommentar